hivatalos nevén a Hellén Köztársaság Európa délkeleti részén fekszik, a Balkán félsziget déli végén. Északon Albániával Macedóniával és Bugáriával, keleten pedig Törökországgal határos. A kontinentális Görögország keleti és déli partjait az Égei-tenger, míg nyugati partjait a Jón-tenger mossa. Mindkettő a Földközi-tenger keleti medencéjének része, mely több ezer szigetnek ad helyet. Görögország Európa, Ázsia és Afrika találkozásánál fekszik. Itt megtalálhatóak mind az ókori Görögország, a Római Birodalom, a Bizánci Birodalom valamint a török uralom négy évszázadának emlékei. Görögország fejlett ország, mely 1981 óta tagja az Európai Uniónak, Az EURO bevezetésekor az 1 órás időeltolódás miatt Görögország volt az első ahol az EURO törvényes fizetőeszközzé vált. Az ország fővárosa Athén, nagyobb városai közé tartozik Theszaloníki, Pátrai Iraklion, Vólosz, Joánnina, Lárisza és Kavála. Legnyugatibb pontja: Korfu, legdélebbi Kréta legkeletibb Kasztelórizo szigete. Erősen tagolt partvonal jellemzi, partvidéke 15.000 km hosszú. Dél felé a part egyre inkább csipkéződik, a szárazföld parthossza 4 000 km. Csak 107 000 km2 az összefüggő szárazföld, 25 000 km2 sziget. Szárazföldi részei: a Balkán-félsziget és a Peloponnészoszi-félsziget. Peloponésszoszt 6 km széles és 79 m magas földszoros választja el a szárazföldtől. A Korinthoszi-csatorna tette önálló szigetté. Szigetvilága: 1300 szigete van, ebből 170 lakott. Az ország minden területe dúskál a történelmi látnivalókban. Európa talán legtörténelmibb országa, Olaszországgal vetekedve. Athén Görögország, valamint a görög Attika prefektúra fővárosa. Nevét az ősi görög mitológiai városvédő istennőről, Athénéről kapta. A modern Athén hatalmas, kozmopolita jellegű város; az ókori Athén nagyhatalmú városállam, jelentős tudományos központ volt. Lakossága elővárosokkal együtt körülbelül 3,5 millió, ez Görögország lakosságának kb. 35%-a. A város napjainkban keleti irányban növekszik, Attika félszigetén (Nagy-Athén).1985-ben Athén lett Európa első kulturális fővárosa. A 2004-es olimpia rendezésére való felkészülés során a város merőben új képet alakított ki saját magáról a legmodernebb technológiával megépített közlekedési infrastruktúrával: új repülőtér állt szolgálatba, Athén legszebb belvárosi részeiben hatalmas sétáló területeket alakítottak ki, további közterek és múzeumok kerültek átadásra. Az egyre nemzetközibb lakosságú városban lüktető éjszakai élet és világszínvonalú bevásárlóközpontok találhatók. Az athéni tömegközlekedési rendszerben autóbusz, metró, villamos és helyiérdekű vasút vesznek részt. Az athéni metró a világ egyik legmodernebb hálózata. Három vonalát színkóddal különböztetik meg a térképeken és információs kiírásokon (zöld, kék és piros). A legrégebbi zöld vonal, amely legnagyobb részben a felszínen fut, Pireuszt köti össze Kifissziával, mindössze 2 felszín alatti állomása van. A másik két vonal az 1990-es években épült, első szakaszaikat 2000-ben helyezték forgalomba. Teljes egészében a földfelszín alatt futnak, kivéve a reptérre vezető szakaszt. A kék vonal Monasztirakiból Dukisszisz Plakentiaszba, illetve az új nemzetközi repülőtérre vezet. A piros vonal Agiosz Antoniosztól Agiosz Dimitrioszba közlekedik. Mindkét vonal meghosszabbításán dolgoznak. Athén metró vonalainak teljes hossza jelenleg kb. 110 km. Ezen adat birtokában érthetjük meg, hogyan fejlődött Athén tömegközlekedése az elmúlt években, hiszen 1999-ben a metró egyetlen vonalból állt, teljes hossza 25 km-t tett ki. Az autóbusz szolgáltatás rendkívül kiterjedt vonalhálózattal rendelkezik, amelyen normál autóbuszok, trolibuszok és cseppfolyós földgázzal üzemeltetett buszok közlekednek. Ez utóbbi típusból Athén Európa legnagyobb flottájával rendelkezik. A villamosvonal a Szindagma térről indul, Palaio Falironál kétfelé válik, az egyik vonal Glifadába, a másik Neo Faliroba közlekedik. A vonalat 2004. július 19-én adták át a forgalomnak. Athénban könnyedén lehet taxit találni, rengeteg vállalkozás üzemeltet gépkocsikat. Legjellemzőbb a sárga színű kocsi, de egyes társaságok más színeket is alkalmaznak. Athént légiúton az Elefteriosz Venizelosz nemzetközi repülőtéren át lehet elérni, amely Szpátában, a várostól keletre található, kb. 45 perces taxiútra a központtól. A repülőtérről expressz buszjáratok közlekednek a metró-végállomáshoz, Pireusz kikötőbe és a Szindagma térre. Pireusz kikötőből minden görög szigetre sűrűn indulnak komp- illetve hajójáratok. Nemzeti ételük a ma már Magyarországon is ismert gyros, mely pitába-lángosba töltött bárányhús zöldségekkel, de létezik csirkés változata is. További ismert görög ételek a muszaka,a pasticio, a szuvlaki, a bifteki, a szudzukaki, a kokkinisto, a kritharaki, illetve a gigantes plaki. Elterjedt saláta a tzatziki szósz, amely joghurtból, uborkából, fokhagymából és olajjal készül. Gyakori reggeli étek a mézes joghurt. A görögök, tengeri nép lévén rengeteg halat és tengeri állatot esznek. Elterjedt a szőlőecetben áztatott aszalt oliva bogyó, a fehér kecske –juh és tehéntejből készített sajt a feta. Ez utóbbi az alapja a világszerte görög salátaként ismert vegyes zöldség salátának, amelyet ők csak parasztsalátaként ismernek. Füstölt kecske sonka gyakran kerül az asztalra. Bár legelterjedtebb a bor fogyasztása, amelyből leghíresebb a gyantával készített fehérbor, a retsina, illetve a telt vörös mavrodaphe. Emellett világhírre tett szert a magas alkoholtartalmú ánizspálinka, az úzo, a konyakszerű metaxa, valamint a cippuró (ánizsízű törkölypálinka).
Végül ajánlanék még két honlapot ahol mégtöbb ismertetőt és rengeteg képet találtok //kreta.gportal.hu/ és a //zante.gportal.hu/ oldalak Kellemes kalandozást.
|